Alla inlägg under december 2013

Av Sara Carlsson - 30 december 2013 10:30

Första dagen med klarblå himmel på jag vet inte hur länge, och jag har planerat in en heldag med studier för att få det gjort! Vi har som sagt en uppsats på 2000 ord om lärande teorier som ska vara inne i nästa vecka.


Sedan så fick jag ett hett tips om Gojibär utav Adams pappa, han hade nämnligen med sig det som snacks när vi tittade på bio häromdagen. De innehåller mycket c-vitamin, järn och antioxidanter... och förhoppningsvis lite para antioxidanter också. Nya rön visar på att det är inte antioxidanterna som gör susen i kroppen utan dess motsats, para antioxidanter. Kroppen är inte gjord för att kunna ta upp antioxidanter ur mat, utan våra kroppar måste istället producera egna, och det är vad para antioxidanterna aktiverar. Forskning har till och med visat på att om man äter antioxidanter som tillskott (enbart antioxidanter i tex: tablettform) så får man ett sämre träningsresultat, de hämmar muskeltillväxtprocessen på något vis. I grönsaker dock, som tex broccoli, där har vi både antioxidanter och para antioxidanter vilket resulterar i att du kan äta det utan att påverka träningen negativt. Efter det att vi fått den här föreläsningen om viktiga ämnen för träning så gick alla i min klass hem och la upp bilder på nätet där de åt broccoli, så om broccolin är slut i affären så vet ni varför.


   

Ett underbart soligt Falun med ca sex plusgrader!

Av Sara Carlsson - 29 december 2013 17:18

Efter julhandlingen och Adams chefs generositet så hade vi över 15 apelsiner legandes. Så vi fick låna en citruspress utav Adams föräldrar så att vi kunde göra juice utav dem! Den blev väldigt söt och god, hundra gånger bättre än i färdigt paket. Nu när vi handlade idag så köpte vi fler apelsiner, här ska göras juice!


     

Av Sara Carlsson - 29 december 2013 17:09

Gårdagen med biobesök blev riktigt lyckad! Filmen hundraåringen var riktigt bra och jag tror till och med att min morfar hade gillat den. Robert Gustavsson har alltid varit en favorit och nu växte han lite till i mina ögon.


Den här dagen har dock varit lite lugnare då jag inte vart så pigg i kroppen. Har ändå lyckats städa bort julen samt ta en sväng till Ica Maxi för att storhandla. Som jag skrev tidigare så kom det en skvätt snö men den försvann lika snabbt tyvärr. När ska jag få åka på mina nya långfärdsskridskor? Vi har pratat om att åka uppåt i landet om det inte blir is här i Falun. Adams bror och hans sambo skaffade ju också långfärdsskridskor så nu är vi fyra stycken som är supersugna på att glida fram på isen.


 

Av Sara Carlsson - 28 december 2013 09:27

Idag fick jag lov att vakna själv då Adam fick rycka in och jobba. Så det känns inte direkt som lördag i magen. Men det löser sig nog mot kvällen, då är han ju hemma igen och då ska vi ner till stan och äta lite god mat för att sedan se "hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Jag är laddad för mycket skratt, Robert Gustavsson innehar ju huvudrollen och så brukar det blir roligt. Innan dess tänkte jag köra ett pass på gymet och sen in på Body Shop. De har mellandagsrea där och jag ska se om jag hittar min goda olivtvål.

Förresten så har det snöat hela gårdagen och hela natten!

Av Sara Carlsson - 26 december 2013 14:30

Äntligen så har fåglarna hittat hem till våra talgbollar! Blev så glad när det knackade på rutan och det var små pippisar som satt på fönsterbläcket och åt.

Jag kom nyss hem ifrån stan där gick nån timma med Gunilla och min svägerska Sarah. Fyndade faktiskt inne på stadium! Hittade ett par långa löparbrallor och en löpartröja! Så nog är jag nöjd alltid, nu ska jag göra i ordning lite lunch sen blir det nog en löptur i mina nya kläder. Till kvällen vankas det porterstek hos familjen sparring. Hoppas att ni alla hade en mysig jul förresten! Vi fick en mockamaster (rackabajsarkaffebryggare) och av mamma o pappa fick jag strumpor och alla Harry Potter filmerna!!

Björnen i lådan där mina nya strumpor låg :)

Av Sara Carlsson - 24 december 2013 12:16

God jul önskar Sara, Adam och Björnen!

Av Sara Carlsson - 23 december 2013 18:43

Nu är det jul på riktigt! Adam kom nyss hem efter en lång dag på jobbet och vi firade med att öppna årsmusten 2013! Vi konstaterade att den smakade kola :)

Snart blir det uppesittarkväll och jag är äntligen klar med allt julbak! Gjorde knäck och en kladdkaka med polly och färskost! Kan ju inte provsmaka innan julafton så hoppas på att den blir god! Sen har både farfar och mormor ringt så jag mår riktigt bra just nu! God jul på er, och ta hand om varandra!

Här har ni några utav alla fina julkort vi fått! Älskar julkort!

Av Sara Carlsson - 22 december 2013 22:55

Som jag nämnt tidigare så kvitter det faktiskt för mig vilket väder det är på julafton. Det är med största sannolikhet att jag på dagen D kommer att befinna mig inomhus, mysandes bredvid granen eller i fullt ös halsa köttbullar.

För tillfället så faller regnet mot fönsterbläcken, och det råkar vara något utav det mysigaste jag vet.
Sen fick jag också gosa med Oliver idag så nånstans inom mig växer en julkänsla. Och vad är mer julkänsla än uppesittarkväll med bingoberra? Otroligt nog så har Bingolotto nu blivit ett inslag i jakten på julstämning :)

Ovido - Quiz & Flashcards