Alla inlägg under mars 2014

Av Sara Carlsson - 31 mars 2014 21:19

Idag startade kursen idrott och hälsa 1! Den verkar vara helt i min smak med praktik och kreativa examinationer. Vi ska bland annat skapa två pass, ett baserat på rörelseteknik och koncentration och ett pass med träning till musik. Det ska bli så himla roligt! För en gångs skull så tänker jag att det här är något jag vill få högsta betyg i :)

Idag blev det tacos! Imorgon börjar april utmaningen! Är ni med? :)

Av Sara Carlsson - 29 mars 2014 21:09

Är ni med??

I april går utmaningen mot socker av stapeln. Grundaren är jag själv och än sålänge är vi en 10 personer som har tagit fasta på att köra en månad utan socker. Inte bara i form utav godis, kakor och glass, utan utmaningen blir att hitta vardagsmat utan tillsatt socker.

Saker som går bort kan vara bröd vilket ofta är tillsatt med socker, också smaksatt youghurt och fil går bort. Inte nog med det, utan flingorna är också fulla med socker, även om man äter allbran så gömmer det sig fortfarande socker där. Med andra ord så finns det numera tillsatt socker i mycket man äter under en vanlig vardag. Så nu utmanar jag dig! Kan du klara en månad utan socker?

Tre anledningar till varför man inte behöver socker i kosten:

Socker som inte blir använt i form utav energi blir fett.

Socker fräter på dina tänder.

Socker ger dig insulinpåslag vilka i sin tur kan leda till ett dåligt humör och dippar i din energi... Visst är det något man vill åt på morgonkvisten?

Vilka är då fördelarna med att avstå ifrån det tillsatta sockret? Utan insulinpåslag så får du ett jämnare humör och kanske blir mer medveten om vad du äter. När din kropp får rätt näring så blir du också mer rationell i dina handlingar. Sen är det såklart upp till varje individ hur man kommer att reagera. Men du blir ju givetsvis inte sämre. Kanske får du bättre träningsresultat?

Socker som är tillåtet är fruktos (frukt) och druvsocker (russin, vindruvor). Socker som vi klassar som tillsatt socker är tex sackaros (socker), aspartam, sukralos och stevia.

Vågar du anta utmaningen? :)

Av Sara Carlsson - 29 mars 2014 08:12

Hoppsan. Inte varje lördag jag vaknar vid åtta pigg och glad! Men tydligen så har min kropp sovit klart. Kommer ihåg när jag var "ung" och kunde sova tills klockan blev tolv... Grejen var ju den att det gjorde mamma och pappa också! Men jag gillar att ta vara på dagen, speciellt en vårfin lördag.
Idag ska solen tydligen skina för glatta livet, och vi ska byta till sommardäck på bilen! Senare ikväll så ska vi grilla :) Har köpt kött och halloumi, till efterrätt blir det bär med vit choklad som man lägger i folie på grillen.

Av Sara Carlsson - 28 mars 2014 13:19

Dagen startade vi med lite morgonyoga klockan sju. Efter det så serverade Friskis och Svettis en riktig brakfrukost som vi var jättenöjda med. Det var jag och två tjejer till och alla var lika lyriska över yogan, så det blir en fin rutin varje fredagsmorgon. Sen strosade jag en liten stund själv på stan.

Vi är några tjejer som den 23 maj ska springa tjejruset här i falun. Så nu har jag börjat löpträna igen när det äntligen har torkat upp i spåren igen! Idag blev det intervallträning på 3,5 km. Loppet vi ska springa är en halv mil så det känns rimligt :) Nu ska jag äta lite lunch i hoppa in i duschen, sen är det lite handling. Efter det blir det till att gotta sig i solen, vi har 15 grader i skuggan <3

Av Sara Carlsson - 27 mars 2014 07:54

Nu mina vänner knaprar sig våren sakta men säkert in i själen på mig. Njuter utav den blåa himlen och det smutsgråa gräset. Tänk när det blir grönt!

I helgen ska vi greja. Jag men min cykel och Adam med bilen. Jag ska putsa bort rost och han byta till sommardäck. Där blir vi nog ungefär lika händiga, jag kommer ju trots allt att ha mina nya blombrallor! :)

Idag är det den absolut sista kursen i motoriskt lärande och utveckling! Hjälp vad tiden går fort. Och igår hittade jag en femtiolapp... Vart är världen påväg :)

Vill skicka en solig hälsning till min lilla mormor. Jag tänker på dig lite extra var gång jag är ute o går :)

Kram julgran

Fil, bananer och Nyhetsmorgon innan jag kickar igång dagen på riktigt!

Av Sara Carlsson - 26 mars 2014 10:15

Nu bär det av på picknick!

Av Sara Carlsson - 25 mars 2014 21:08

Jag blev godkänd på min proffsiga redovisning utav koordinativa färdigheter! Skönt, bara några dagar kvar på den här kursen. Idag har jag också hunnit med en roadtrip till Jula med några tjejkompisar. Där köpte jag ett par arbetsbyxor, så otroligt tjusiga och precis lagomt fräsiga till min bak. De har nämligen blommor på fickorna! Vi var även in en sväng på Ikea där jag, kors i taket, endast handlade en slev.

Av Sara Carlsson - 24 mars 2014 13:18

Läste något bra igår. Tydligen så är en av sakerna man ångrar på sin dödsbädd att man inte tillät sig själv att vara lycklig. Allt kan inte vara perfekt hela tiden. Det låter rätt rimligt att man hindrar sig själv ifrån att vara lycklig bara för att man har så mycket runt omkring sig. Men man har rätt att vara så glad och må så gott man bara kan, för det är nu det händer. Livet.

Här är jag ute o går mitt i livet. Njutandes utav varenda liten sekund. Och multitaskar genom att blogga samtidigt som ni kanske förstår :p

Ovido - Quiz & Flashcards