Direktlänk till inlägg 12 december 2013

Knäck recept

Av Sara Carlsson - 12 december 2013 10:46

Jag la visst aldrig upp bilderna på min utsökta knäck! Den blev så god, det blir den varje år! Det var Adam som hittade superreceptet i en tidning för tre år sen, och det är det bästa!

Superknäck 50st

2dl vispgrädde
2dl socker
2dl ljus sirap
1,5 dl hackad sötmandel
1msk smör
Nån tsk vaniljsocker

Gör såhär:
1. Koka grädde, socker, vaniljsocker och sirap. Rör om hela tiden.

2. När smeten blivit lite ljusare kan du göra ett kulprov. Du droppar en del av smeten i kallt vatten och droppen ska hålla ihop som en kula, gör den inte det får du koka lite till. För mig tog det ca en halvtimma innan jag kunna hälla smeten i formarna. När smeten är klar, häll i den hackade mandeln.
3. Om du vill få en häftig smak på knäcken så kan du strö kross från tex: polka eller någon annan favoritgodis i botten på formarna. Då tippar de inte lika lätt och gästerna får sig en överraskning :)

Jag hade polkagris i botten på mina :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Carlsson - 24 september 2014 20:55

Idag blev Adam 24 år! Jag tycker alltid att det är lite mysigt att fira med familjen ( i detta fall jag Adam och Björnen) den dagen man fyller, sen så ska vi bjuda de andra på middag nån annan dag, i helgen jobbar jag från 7-19 på lördag och 7:30-18:...

Av Sara Carlsson - 18 september 2014 20:18

Hej mormor!   Hörde att du hade fått en bild utav mamma på en av mina hästar :) Tänkte att jag kan lägga upp alla bilder på det jag hittills har gjort så att du också kan få se. Annars har jag ju "Faluhästen" på facebook men antar att ni inte har...

Av Sara Carlsson - 3 augusti 2014 07:29

Idag är det sjunde dagen i sträck som jag beger mig till jobbet! Snart väntar lite ledighet, ska bli underbart skönt :) Denna veckan har jag också haft så många härliga besökare! Det blev den bästa veckan på väldigt länge, kände mig så älskad :) H...

Av Sara Carlsson - 30 juli 2014 20:07

Här mormor har du lite bilder ifrån när gänget var här :) ...

Av Sara Carlsson - 22 juli 2014 18:26

Idag har jag kokat jordgubbskräm och sylt. Sylten får följa med pannkakorna till jobbet imorgon, och krämen har nu avnjutits till ljudet av glada sommarfåglar. Vi plockade ju så mycket jordgubbar så att vi knappt får in något annat i fryset. Det gick...

Ovido - Quiz & Flashcards