Alla inlägg under december 2013

Av Sara Carlsson - 17 december 2013 17:45

En riktig mysdag har det varit! Kunde trots isen sticka ut o springa i friska luften, var 2 plusgrader också så halsen mådde bra.

Nu på eftermiddagen har jag plockat fram granen och satt i ljusen. Så nu är det bara det roliga kvar med att sätta allt glitter och alla kulor! Sen får jag passa på att tacka Adams chef för all mat, står och steker grisfötter nu! Det blir ett litet julbord ikväll!

Såklart är familjen bjuden på julbord, även Björnen!

Av Sara Carlsson - 16 december 2013 20:30

I julklapp utav sin chef så fick Adam två kassar med julmat och dricka! Vi storhandlade i förrgår, så nu närapå rasar det ut grejer när vi öppnar kylskåpsdörren. Tror vi har uppåt en 6 sillburkar och två paket med kalvsylta. Vi lär ju inte gå hungriga iallafall.

Till mellanmål idag gjorde jag en passionfrukts smoothie. En burk lättkvarg, 2 passionsfrukter, en banan, lite juice och som kronan på verket; en tesked kardemumma! Detta blandade jag ihop med stavmixern, detta för att kärnorna i passionsfrukten annars är så stora och hårda för tänderna.

Sitter och superlängtar tills vi ska ta upp granen. Vi hann inte det i helgen och vi vill göra det ihop. Så nån dag nu så åker den upp! Då ska jag lägga dit alla paketen som nu bara ligger och väntar.

Av Sara Carlsson - 16 december 2013 20:18

Dagarna rullar på snabbt nu innan jul, det är redan den 16 december. Idag har jag som vanligt haft föreläsning och tränat. Jag och Lina fick med oss Anna till gymmet, hon är längskidåkerska och hade roliga övningar för armar och axlar. Idag jobbade vi bland annat med skivstång, men med ny teknik. Friskis o Svettis i falun passade också på att fira att de fått över 5000 medlemmar. Så vi fastnade på kort mitt emellan alla ballonger. Dock så tränade vi för tidigt för att vara med på champagne firandet. Lite synd, men skönt att hem i tid med. Det är verkligen lugna gatan nu innan jullovet så jag har bara tagit det lugnt. Ute blåse det storm, det rycker i hela lägenheten. På bilden med mitt nya hjärthänge så kan ni se regnrusket utanför.

Konstigt nog så bor det ändå en liten julenisse inom mig. Har julkänsla ända ut i tårna, det får vara precis vilket väder det vill på julafton; oavsett så kan jag ju inte göra något åt det.

Av Sara Carlsson - 15 december 2013 20:18

Av Sara Carlsson - 14 december 2013 13:07

Såhär såg det ut igår på skridskoåkningen! Vi hade så himla skoj, och Caroline i min klass som har tävlat i konståkning var jätteduktig! Hon fick agera lärare åt oss andra och jag lärde mig hur man ritade både en kanon, annanas samt ett hjärta på isen. Sen lärde hon mig också hur jag skulle broms riktigt istället för att krascha in i sargen som jag brukar göra. Så nu mina vänner är jag inte längre en hot mot allmänheten när jag ska till o bromsa.

Ikväll kommer några tjejer från klassen hem till mig och jag ska bjuda på min polkaknäck!

Ute snöar det och regnar om vartannat. Himlen verkar inte kunna bestämma sig riktigt. Idag var det också nåt otroligt halt! Allt vatten som samlats efter några dagar med töväder ligger nu som blankis över hela galgberget. Som sagt så skulle det vara bra om vädret bestämde sig nu, jag röstar på snö och vinter, inte höstrusk. Ha en mysig helg allihopa!

Av Sara Carlsson - 12 december 2013 19:46

Imorgon är det lucia! Det är också seminarium i skolan då vi ska gå igenom vår otroligt luddiga kurslitteratur gällande lärandeteorier. Efter skolarbetet är avslutat så är vi ett gäng som ska åka skridskor på lugnet, tyvärr inte långfärdsskridskor utan i en ishall. Men det ska bli superkul, en av tjejerna är konståkerska!

Björnen hälsar glad Lucia!

Av Sara Carlsson - 12 december 2013 10:46

Jag la visst aldrig upp bilderna på min utsökta knäck! Den blev så god, det blir den varje år! Det var Adam som hittade superreceptet i en tidning för tre år sen, och det är det bästa!

Superknäck 50st

2dl vispgrädde
2dl socker
2dl ljus sirap
1,5 dl hackad sötmandel
1msk smör
Nån tsk vaniljsocker

Gör såhär:
1. Koka grädde, socker, vaniljsocker och sirap. Rör om hela tiden.

2. När smeten blivit lite ljusare kan du göra ett kulprov. Du droppar en del av smeten i kallt vatten och droppen ska hålla ihop som en kula, gör den inte det får du koka lite till. För mig tog det ca en halvtimma innan jag kunna hälla smeten i formarna. När smeten är klar, häll i den hackade mandeln.
3. Om du vill få en häftig smak på knäcken så kan du strö kross från tex: polka eller någon annan favoritgodis i botten på formarna. Då tippar de inte lika lätt och gästerna får sig en överraskning :)

Jag hade polkagris i botten på mina :)

Av Sara Carlsson - 11 december 2013 23:13

Jag har under ett års tid haft problem med min rygg, träningen har därför tagit mycket stryk. En del dagar var till och med en kort promenad något som bara fanns i min vildaste fantasi. Men nu är jag äntligen på benen igen, och jag måste erkänna att jag tar det rätt för givet att kunna gå ner för trappat utan de hemska smärtorna.

För 3 månader sen kom jag sakta igång med rehabiliteringsträningen. Hela min vänster sida med rygg, ben och sätesmuskulatur har fått slita hårt för att kompensera för det onda. Tänk er själva att gå runt som en banan i 12 månader :) Idag blev dock ett genombrott för mig då jag kunde köra ett helt uthållighetspass utan att musklerna protesterade en enda gång. Äntligen!

Nån mer än jag som vill ta ett dopp! Blir så sugen på en vinterresa, men det får vänta några år :)

Ovido - Quiz & Flashcards